Vybíráme jógovou podložku

Uvažujete o nové jógamatce, ale ztrácíte se v širokém výběru? Pomůžeme vám s výběrem!

Než začnete nakupovat…

Nejprve si rozmyslete, jak a kde chcete podložku používat. Bude s vámi cestovat do každého studia a také na výlety a dovolené? Určitě se zaměřte hlavně na váhu. Myslete jen na to, že takové podložky bývají většinou tenké a při praktikování na tvrdém povrchu se bude hodit mít po ruce deku na
vypodložení. Pokud budete více cvičit doma a podložku budete brát s sebou výjimečně, vybírejte podle stylu jógy, který často praktikujete, a také materiálu, který vám bude vyhovovat. Na dynamické styly se hodí pevné neklouzavé struktury, při pomalém cvičení je zase výhodou tlustší měkčí podložka, která zajistí větší komfort pro klouby. Myslete i na to, jak často chcete praktikovat. Pokud se má jógamatka stát vašim parťákem na každý den, dbejte na její kvalitu a provedení. Samozřejmě existuje i řada chameleónů, tedy podložek, které se svými vlastnostmi umí přizpůsobit více situacím. Dobře si vždy proto pročtěte všechny parametry.

Materiál hraje prim

Kaučuk

Podložka z přírodní gumy je měkká a bývá proto těžší. Dobře vstřebává pot a při kvalitním provedení má delší životnost, nekroutí se a nedrolí. Dobře se hodí na jemné a statické lekce jako je jin jóga. Parťákem bude ale i při dynamickém cvičení. Může mít silnější aroma po gumě a není vhodné ji vystavovat vyšším teplotám.

Korková

Na podložce z korku vám nebudou klouzat ruce a hodí se i na praxi v přírodě. Korek je příjemně měkký, hebký a hřejivý. Nedrží se v něm vlhkost, tedy ani bakterie, a má zpravidla dlouhou životnost. Bedlivě vybírejte váhu.

Juta

Hrubá vlákna juty dobře stabilizují zpocené ruce a nohy. Podložka je ale tvrdší a možná si na ni budete chvíli zvykat. Hodí se pro pokročilejší cvičení a také na hot jógu. Na spodní straně bývá povrch z přírodní gumy, která zabraňuje klouzání.

PVC

Syntetické podložky jsou pružné a odolné, hůř ale sají pot. Snadno se čistí a rychle vysychají. Mají nízkou pořizování cenu, nejsou ale šetrné k životnímu prostředí. Variantou může být podložka z ECO PVC, která se dá znovu recyklovat.

Bavlna

Méně obvyklé podložky, které výborně sají pot a lze je prát. Dobře se hodí se na hot jógu. Mohou ale klouzat na podlaze, často se proto dávají na jinou podložku.

Další tipy:

• Tvrdší materiály si můžete vypodložit ručníkem nebo dekou. Existují také speciální ručníky,
které mají rozměry podložek a jsou protiskluzové. Hodí se i na pokrytí vypůjčené podložky ve
studiu.

• Při výběru dbejte i na design podložky. Zvolte svou oblíbenou barvu nebo vzor, který bude
lahodit oku a nebude vás rozptylovat. Různé vzory, ať už obrázové, geometrické nebo
abstraktní, působí na psychiku a soustředění a každému vyhovuje něco jiného.
• Vždy je lepší si podložku v obchodě rovnou osahat a případně i vyzkoušet.
• Pokud se chystáte jógamatku často přenášet, nezapomeňte také na uzavíratelný obal. Jestli
s vámi cestuje jen zřídka kdy, stačí i popruh přes rameno. Ten pak můžete doma i s podložkou
zavěsit.
• Nezapomeňte také na pravidelné ošetřování. Vyhněte se chemickým prostředkům. Povrch
stačí setřít lehce navlhčeným hadříkem nebo využít speciální sprej. Na internetu také najdete
celou řadu návodu, jak si ho vyrobit doma na míru.
• I materiál může někdy klamat, a ne vždy předurčuje váhu. Existuje řada odlehčených verzí,
kombinování materiálů apod. Vždy si vše dobře prostudujte.
• Někdy podložka může klouzat i proto, že se málo opíráte a nemáte dobře rozloženou váhu.
Vyzkoušejte více zatlačit do rukou a nohou a využít své opory naplno, třeba s vámi začne
jógamatka lépe spolupracovat.