Mnoho z nás trápí při cvičení nepříjemné křupaní kloubů a bolavé zápěstí, lokty či kolena, které se prohýbají do nepřirozených poloh. Hypermobilita v malé či větší míře je častým problémem, kterému nevěnujeme pozornost.

Máme pro vás pár tipů, díky kterým své klouby ušetříte a předejdete tak nepříjemným bolestem a tenzím v těle:

1. Rozsah

V každé poloze trochu uberte. Stačí se jen o kousek vrátit nebo mírně pokrčit kolena či lokty. Příště až budete mít napnuté nohy v předklonu zkuste je párkrát pokrčit,uvolnit v nich napětí a nechat kolena hezky uvolněná. Při přechodu do vyhrbené kočky si vzpomeňte na své lokty, s kterými trochu zapulzujte do stran – prospějete tak i svému zápěstí. V sedu vnímejte, jestli nemáte hrudník moc vepředu – tedy jestli se páteř zbytečně neprohýbá. Uvolněte ramena, vydechněte ústy ššš a navraťte se na sedací kosti.

2. Opory

Aby se klouby zbytečně nezatěžovaly, musíme co nejvíce využívat oporu našich rukou i nohou. Při cvičení si zkuste uvědomit, jestli se opíráte nejenom o samotné dlaně a chodidlo, ale zda také zapojujete prsty. Důležité je také rovnoměrně rozprostřít váhu na celé ploše – mezi palce amalíky, paty a špičky, vnitřní i vnější hranu.

3. Odpočinek

Pokud se sejde sestava náročnějších cviků, nebojte se dopřát si během cvičení zaplutí do pozice miminka. Na chvíli se tak tělo uvolní a připraví na další fyzickou aktivitu.

4. Plynutí

Klubům často uleví pohyb. Místo statického (a často také pasivního) pobývání v pozici vyzkoušejte několikrát do ásany zaplout a vyplout. Napříkladv bojovnících rozhýbejte ruce a párkrát tělo vyneste vzhůru a poté zase dopokrčení. Při uklánění se vždy o kousek zvedněte a poté zase zamiřte dolů.

5. Představa

A nakonec asi nejtěžší, ale velmi účinná rada. Zkuste svaly „zatížit“ vašimi představami. Při pohybu rukou nahoru a dolů myslete na to, že máte na dlaních těžké cihly – pohyb se tak zpomalí, svaly se lépe aktivují a vaše pozornost bude plně soustředěna. V leže či sedě si zase zkuste před sebou představit zeď, o kterou se chcete chodidly opřít. Pozorujte, jak se vám tělo napřímí.

6. Navštivte nás

Zahřejte se u nás ve studiu, v kavárně i doma. Podzim nám už naplno ukazuje obě své tváře. Jemné paprsky slunce, poletujícílistí, pavučinky, zbarvenou přírodu ale i nevlídné deštivé dny.

Přijďte si do studia zvednou náladu a povzbudit tělo i mysl. Doporučujeme například aroma jógu s lektorkou Pavlou, která prohřeje tělo příjemnou aktivitou, a navíc probudí vaše smysli.

V kavárně si pak můžete vychutnat chai latte. Tento kořeněný nápoj, který kombinuje horké mléko s orientálním kořením, se stal hitem podzimu a zimy. Úžasně povzbudí a lahodná chuť a vůně zavede vaše myšlenky do daleké Indie.

7. Pozice šťastného dítěte

Uvolněte si bederní páteř, kde se často hromadí stres i smutek. Lehněte si nazáda, pokrčte kolena a přitáhněte je k hrudníku. Chytněte se za paty neboz vnějšku za chodidla a přitahujte nohy směrem dolů k podpažním jamkám. Hlava volně leží na podložce, můžete se zhoupnout ze strany na stranu. Prodýchejte oblast beder, kříže a třísel.

Náš tip: Pokud cítíte neustále zimu, vsaďte na polévku. Kromě vydatných krémových nezklame ani klasický vývar. Tělo prohřeje také ovesná kaše okořeněná skořicí a hřebíčkem, do které se hodí na másle opečená jablíčka. Nezapomeňte i na osvědčené klasiky – teplou vanu, čaj, saunování a pohyb doma i venku.