Síla odpočinku

Spíte pár hodin a pak probíháte celým dnem jako dostihový kůň? Dejte si pozor na náhlé vybití baterek, tedy únavu, která vás může ochromit. Vyzkoušejte naše odpočinkové tipy a zařaďte některý do svých dnů.

Nastartování kreativity

Jakmile začnete vyrábět, malovat, vyšívat apod. myšlenky jako by se přepnuly na novou vlnu. Jejich tok je nejen plynulý, ale i méně rušivý, protože převažuje soustředění. U kreativních činností se navíc dostaví řada dalších nápadů a také radost z hotového díla. A pokud nejste zrovna umělecká duše, vždy můžete sáhnout po pastelkách a pustit se do vybarvování antistresových omalovánek nebo mandal, jednu si stáhněte zde.

Čaj o páté? Kdykoliv

Můj oblíbený příběh vypráví o tom, že když byla anglická armáda během války obklíčena a nebylo žádné vhodné východisko, všichni si společně sedli a dali čaj. Protože když situace nemá řešení nebo nejde jít dál, tak je rozumné vyčkat v klidu. Ten příběh dopadne dobře, stejně jako velká část situací, které neřešíme v rychlosti a zbrkle, ale na které nabereme sílu a počkáme na vhodný okamžik. Proto, když už toho na vás bude moc nebo nebudete vědět kudy kam, uvařte si čaj či kávu, udělejte si pohodu a chvíli buďte v přítomném okamžiku. Možná se vám otevřou nová řešení.

Jen tak dýchat

Na předchozí tip navazuje dýchací odpočinek, který je postaven na stejném principu – jen tak být tady a teď. Dech je skvělým pomocník pro návrat do přítomného okamžiku. Jeho pozorováním, jak vchází a odchází z těla, můžeme upadnout do příjemné meditace. Díky němu také očistíme tělo od stresu a napětí – představujte si, jak s nádechem putuje vzhůru vše špatné a s výdechem to odchází. Dech můžete také posílat do jednotlivých částí těla, kde například cítíte bolest nebo stažení. Položte v leže nebo v sedě na dané místo dlaň a dýchejte pod ní.

Péče o naše smysly

Nejvíce odpočíváme, když jsou naše smysly úplně v klidu, tedy meditací, spánkem nebo dýchacím odpočinkem. Ne každý si ale dovede lehnout. Zkuste proto smysly zrelaxovat jinak, stačí jen detaily. Zapalte svíčku s jemnou vůní, kápněte si na zápěstí vonný olejíček, udělejte si vodní lázeň pro chodidla, uvařte oblíbené jídlo nebo udělejte limonádu. Zkrátka najděte si čas pro sebe.


Náš tip: Nezapomeňte přizpůsobit světlo. Pokud chcete večer opravdu relaxovat, je potřeba volit měkké žluté osvětlení, které nezatěžuje smysly. Zkuste co nejvíce vynechat televizi, telefon a další „modré zářiče“.

Pozorování

A na závěr moje čím dál oblíbenější činnost – všímat si detailů a maličkostí. I když se to možná nezdá, pozorování je úžasný životabudič, který nás vrací k zamyšlení nad radostmi a tokem života. Sedněte si na lavičku a sledujte dění okolo. Poslouchejte zpěv ptáků, vnímejte paprsky slunce, vítr i kapičky deště. Vnímejte smích i rozčarování, hluk dopravy a ruch města nebo naopak klid přírody. Uvedete vás to do klidu a přítomnosti.