Prožijte s námi jógový víkend a dopřejte si čas relaxace bez všedních povinností 🙏

7 tipů, jak se vypořádat s jarní únavou

Verča
Verča
7 tipů, jak se vypořádat s jarní únavou

Každý si asi pomyslí, co je na tom jaře tak zvláštního, že by v souvislosti s ním měla přicházet zrovna únava. Zvlášť na jaře, kdy se příroda probouzí, počasí se lepší a dny se prodlužují. No, on je pes zakopaný ve skutečnosti v tom, že jaro přichází po zimě. Takže bychom této únavě mohli říkat také třeba post-zimní únava a hned by bylo všem jasnější, kde se bere a jak se s ní vypořádat.

Je důležité si uvědomit, že zima je období, kdy máme po vzoru přírody odpočívat a nikoli se přepínat. Současně chlad, sychravé počasí, krátké dny s jen málo slunečními paprsky, nedostatek čerstvých lokálních potravin a často také nedostatek pohybu na čerstvém vzduchu vedou k tomu, že je naše tělo unavené. 

Jarní únava je projevem takového oslabení. Z toho vlastně jednoduše vyplývá, že chceme-li se vyhnout jarní únavě, měli bychom o ní (zimě/únavě – vyberte si) začít přemýšlet ještě mnohem dříve, než na ni dojde.

Jak jí tedy můžeme předcházet?

Možností se nabízí mnoho a není nutné dodržovat vždy úplně všechny. Každý ať si vezme za své to, co mu v danou chvíli nejlépe vyhovuje.

1. Dostatek kvalitního spánku

Tělo nejlépe regeneruje své síly při pravidelném spánku, proto bychom si ho měli naordinovat dostatek. Některé zdroje uvádějí, že ještě efektivněji se lze zregenerovat při meditaci, či hloubkové relaxaci. Třeba taková jóga nidra dělá zázraky.

2. Rozmanitá strava

Svou úlohu hraje také rozmanitá strava. Často v dobré víře nakupujeme ovoce a zeleninu v supermarketu, ty však kvůli nutné dlouhé přepravě bývají sklízeny dříve, než dozrávají a nejsou zdaleka tak plné prospěšných živin, jak doufáme. 

Neznamená to však, že ji nemáme kupovat vůbec. Zkuste třeba zařadit jejich pestřejší paletu. Mezi hodnotné zdroje mnohých vitamínů a minerálů patří třeba brokolice, květák, kapusta, zelí, červená řepa, nebo třeba špenát. Zkuste v zimě zařadit třeba kysané zelí, které jste si s předstihem sami připravili, ale také další kvašené/fermentované potraviny, jako jsou kefír, kimči, nebo kombucha. 

Na potraviny lokálního, ideálně domácího původu, bychom se měli zaměřit nejvíce. To, že nebývají plné nejrůznějších chemikálií, na rozdíl od potravin z obchodních řetězců, asi není potřeba zmiňovat. 

Tip: Více o zdraví prospěšných potravinách se můžete dočíst v našem článku.

3. Psychická pohoda

Psychika s ohledem na naše zdraví sehrává taktéž zásadní roli. Je nezbytné provádět duševní očistu stejně tak jako se koupeme, nebo si čistíme zuby. Duševní očistou mám na mysli nejrůznější aktivity od již zmíněné meditace a relaxace, které vám pomohou přivést pozornost dovnitř a snáz tak vnímat své potřeby. 

4. Kreativitou k uvolnění

Dále mám na mysli také jógu (to by bylo, abych jí nezmínila), či kung a další podobné aktivity, nebo třeba kreativní činnosti, jako malování, tvoření čehokoliv vlastníma rukama od pletení, až po vaření. Mazlení s nejbližšími, ať už to jsou zvířata, nebo lidé, je pro naše well-being také velice prospěšné.

5. Čas pro sebe sama

Vyvarujte se přemíře stresu, vztahů s lidmi, které vám neprospívají a dělejte věci, které vás těší. Dojděte si třeba na masáž, do sauny, ke kadeřnici/barberovi, nechte se hýčkat a neodbývejte se. Říkáme ve zdravém těle, zdravý duch. Řekla bych, že to je spíš obráceně „zdravý duch má zdravé tělo“, ale uznávám, nezní to tak dobře. 😊

6. Aktivní pohyb

Dalším střípkem do skládačky je aktivní pohyb. Je obecně známo, že při něm tělo uvolňuje endorfin – hormon štěstí, že zrychluje metabolismus, zlepšuje prokrvení těla, redukuje stres a přispívá k prevenci mnoha chorob. To je jen velmi stručný výčet důvodů, proč bychom se měli i v zimě odhodlat ke sportovním či jiným pohybovým aktivitám, chceme-li se výhledově vyhnout nejen jarní únavě.

7. Vitamín D

Mimo jiné se doporučuje suplementovat vitamin D, který získáváme primárně ze slunečního záření, a k tomu ještě v naší zeměpisné výšce a šířce pouze v období přibližně od května do září. Vitamin D je vitamin rozpustný v tucích, proto je nejlepší pořídit ho rovnou s ním v kapičkách, nebo spreji.

Když se podíváte na výše zmíněné rady, přijde vám těžké některé z nich do svého života prakticky zařadit? Které z nich reálně aplikujete? A nezdá se, že se nakonec jarní únavě dá předcházet poměrně snadno? A pak-li že už únavou trpíte, není pozdě. Nikdy. Vyzkoušejte a uvidíte. Hodně štěstí přeji. Namasté.

Lekce jógy & pilates

Od pondělí do neděle pro vás na Praze 3 pořádáme různorodé lekce jógy a pilates.

Více info o našem studiu
Workshopy & akce

Zúčastněte se našich workshopů pořádaných v prostředí útulné kavárny.

Více o workshopech
Jógové víkendy

Prožijte víkend plný relaxu, zdravého pohybu a v obklopení skvělého jídla.

Více o víkendech

Další články

Ženské kruhy – O co se jedná a proč se přidat?
Naše tipy
11.11.2023

Ženské kruhy – O co se jedná a proč se přidat?

Tradice ženských kruhů sahá až do starověku, ne-li dál. O čem přesně jsou a jak mohou vám a ženám ve vašem okolí pomoct?

Úplněk a jeho vliv na naše tělo
Zdraví
8.23.2023

Úplněk a jeho vliv na naše tělo

Během svého života jsem se již několikrát setkala s názorem, že fáze měsíce může ovlivňovat, jak spíme, jak se cítíme, jak třeba fungují naše vnitřní orgány a že bychom jeho fázím měli určité činnosti přizpůsobovat. Jak to ale je ve skutečnosti? Podle čeho se řídit a čemu věřit?

Buďme si o něco blíž

Navštivte náš Instagram
Instagram Gallery - Yogi Webflow TemplateInstagram Gallery - Yogi Webflow TemplateInstagram Gallery - Yogi Webflow TemplateInstagram Gallery - Yogi Webflow Template