Prožijte s námi jógový víkend a dopřejte si čas relaxace bez všedních povinností 🙏

Šavásana a její benefity

Verča
Verča
Šavásana a její benefity

Savasana neboli Šavásana v sanskrtu znamená „pozice mrtvoly“ a bývá nejčastěji využívána k relaxaci či meditaci na konci lekce. Slouží k tomu, aby dozněly účinky prováděných ásan, aby se tělo ochladilo a aby se jeho funkce po lekci vrátily zpět do normálu. 

„Nudná, nepotřebná a jednoduchá“ byly mé asociace se šavásanou v prvním roce mé praxe. V té době jsem byla zcela pohlcena fyzickým rozměrem jógy. Deset minut z hodiny v této poloze mi připadalo jako ztráta času a peněz. Místo toho, abych se otevřela skutečnému smyslu této asany, jsem v mysli cvičila krkolomné pozice a přemýšlela o tom, kdy závěrečná meditace skončí a o následujících činnostech. 

Konečně, na jógovém instruktorském kurzu (asi tak po roce a půl praxe) se mi podařilo do hluboké relaxace upadnout. Ležela jsem asi 10 minut nehnutě a vychutnávala si takovou zvláštní lehkost těla a prázdnu mysl. Jako by zmizel čas a prostor. Zpět k sobě jsem se ani nechtěla vracet. Ten pocit je nepřenosný. Od této doby jsem se na relaxaci v šavasaně více zaměřila, protože mi ukázala úplně jiný rozměr jógy.

Jaké jsou hlavní benefity této pozice?

Hluboká relaxace, které se snažíme dosáhnout, ulevuje od deprese, zmírňuje hypertenzi, bolesti hlavy a nespavost. Působí proti nervozitě a napětí. Je tedy skvělá pro přepjaté, křečovitě strnulé, nervózní i vystrašené lidi. Relaxace otvírá přístup k našemu vnitřnímu světu, a tak i k boji proti nervovým vypětím. Lidé, kteří zakusí relaxaci a skutečně se jí oddají, mohou zažít nejrůznější stavy vědomí. Může se stát, že vaše tělo leží uvolněné na zemi, zatímco „duch“ se vznáší mimo něj. Taková relaxace odstraní únavu lépe než několik hodin přerušovaného spánku. Leh na zádech je současně optimální pro fungování regeneračních a relaxačních procesů v těle. Podporuje proudění energie – prány, jelikož nedochází k blokacím či přiškrcení jejího toku. O tom, jak se dále zbavit napětí a stresu se můžete dočíst také v našem článku Jak se zbavit stresu a napětí – Jóga spirit (joga-spirit.cz).

Za nejdůležitější se v této poloze považuje, hlavně zpočátku praxe, zklidnění našich smyslů. Proto bychom se při praxi měli odebrat někam, kde nejsme rušeni, kde je světlo tlumené a kde je možnost větrání. Pro větší pohodlí se můžeme přikrýt, nebo podložit dekou. 

Je dobré si pro sebe říci nějakou afirmaci, například „jsem klidná a uvolněná“. Nebo jinou pozitivní větu se kterou v tu chvíli rezonujeme.

K umocnění relaxace můžeme využít některou z nespočet relaxačních metod, jejichž cílem je zvědomění přítomnosti. Můžeme si například postupně se zavřenýma očima uvědomit všechny části svého čela od konečků prstů na nohou až po obličejové svaly. Všechny je postupně můžeme vizuálně zásobovat energií přirozenými nádechy a uvolňovat je stejně tak klidnými výdechy. Pokud cvičíte venku, můžete se zaměřit na vjemy jako je šumění listů v korunách stromů, teplota vzduchu a jeho poryvy hladící vaši tvář, vůni trávy a cokoli dalšího. Někdy není snadné veškeré svaly vědomě uvolňovat, proto může pomoct je nejprve zatnout a až poté relaxovat. Pro některé cvičence představuje šavásana výzvu i z jiného hlediska, než je uklidnění mysli, a to neupadání do spánku :o). Naučit se, jak nedělat nic a přitom být vzhůru je dovednost, která je těžší, než se může z počátku zdát.

Zklidňující, vyvažující a léčivé účinky jógy se mohou projevit výhradně po řádném odpočinku. Dočetla jsem se, že pokud by cvičenec ihned vstal a začal se věnovat jiným činnostem, mohl by být podrážděný a nervózní. Mystického stavu vědomí není údajně možné dosáhnout aktivitou, ale vyvstává právě, až když tato aktivita ustane. 

Šavásanu lze považovat za akt naprostého a vědomého odevzdání se, i proto její správné provedení vyžaduje trpělivost a praxi. V podstatě dochází k simulaci procesu, k němuž by mělo docházet při umírání. Je vlastně metaforou pro cyklus vznikání, průběhu a zanikání. 

Podstatou této ásany v provázanosti s pratjahárou (pátým stupněm královské jógy) je, aby „smysly nevládly naší pozornosti, ale abychom skrze pozornost vládli svým smyslům“. Někteří tuto pozici interpretují jako umění zemřít pro minulost a budoucnost a být jen v přítomném okamžiku. Tato tichá asána dokáže jedince přivést také k základní esenci jógy, uvědomění si, že jsme součástí něčeho většího, než je naše individuální já. 

„Podaří-li se nám v šavásaně odpoutat se od všeho, pak by nám měla ukázat, kdo skutečně jsme“. 

Lekce jógy & pilates

Od pondělí do neděle pro vás na Praze 3 pořádáme různorodé lekce jógy a pilates.

Více info o našem studiu
Workshopy & akce

Zúčastněte se našich workshopů pořádaných v prostředí útulné kavárny.

Více o workshopech
Jógové víkendy

Prožijte víkend plný relaxu, zdravého pohybu a v obklopení skvělého jídla.

Více o víkendech

Další články

Ženské kruhy – O co se jedná a proč se přidat?
Naše tipy
11.11.2023

Ženské kruhy – O co se jedná a proč se přidat?

Tradice ženských kruhů sahá až do starověku, ne-li dál. O čem přesně jsou a jak mohou vám a ženám ve vašem okolí pomoct?

Úplněk a jeho vliv na naše tělo
Zdraví
8.23.2023

Úplněk a jeho vliv na naše tělo

Během svého života jsem se již několikrát setkala s názorem, že fáze měsíce může ovlivňovat, jak spíme, jak se cítíme, jak třeba fungují naše vnitřní orgány a že bychom jeho fázím měli určité činnosti přizpůsobovat. Jak to ale je ve skutečnosti? Podle čeho se řídit a čemu věřit?

Buďme si o něco blíž

Navštivte náš Instagram
Instagram Gallery - Yogi Webflow TemplateInstagram Gallery - Yogi Webflow TemplateInstagram Gallery - Yogi Webflow TemplateInstagram Gallery - Yogi Webflow Template